För att webbplatsen ska fungera bra för dig och för att samla in statistik som hjälper oss att förbättra den, använder vi kakor. Läs mer om hur vi hanterar kakor

Vi bygger om!

Just nu pågår en ombyggnation av vår webbplats. Vissa störningar kan därför förekomma.

Elektrikerna, länk till startsidan
Skylt som visar information och varnande text om livsfara

Rapportera risk för olycka – anmäl tillbud

Att rapportera risker för olyckor eller sjukdom är avgörande för en säker arbetsmiljö. Här kan du läsa om hur du gör för att anmäla tillbud.

Rapportera tillbud

Ett tillbud är en händelse på din arbetsplats som kunde ha lett till en olycka eller skada. Genom att rapportera tillbud kan risker i din arbetsmiljö identifieras och förebyggas. Om ett tillbud har skett på ditt jobb ska du rapportera det till din arbetsgivare. 

Genom att rapportera tillbud ger du din arbetsgivare möjlighet att förbättra din och dina kollegors arbetsmiljö. Dessutom är ett tillbud ett underlag för skyddsombudet på din arbetsplats, som också kan hjälpa till att förbättra arbetsmiljön på arbetsplatsen och ställa krav på arbetsgivaren.

 

Vad är ett tillbud?

Ett tillbud är en händelse där ingen skadar sig eller blir sjuk men där skada eller sjukdom hade kunnat inträffa eller uppstå längre fram.

Ett tillbud kan till exempel handla om:

  • Att någon har fallit från en höjd men utan att skada sig.
  • Att hängande last eller något annat har rasat i närheten av någon eller där någon hade kunnat befinna sig.
  • Att någon blivit hotad eller utsatt för en kränkning.

 

Så här rapporterar du ett tillbud

Olika arbetsgivare har olika rutiner för hur man anmäler eller rapporterar tillbud. Om din arbetsplats saknar tydliga rutiner eller ett system för detta kan du börja med att berätta för din arbetsgivare om vad som kunde ha hänt.

Om du är osäker på hur du ska gå till väga eller om du inte har något skyddsombud på din arbetsplats kan du prata med Elektrikernas medlemsservice Kontakten.

  • Blankett: Anmäl tillbud

    Här kan du ladda ned och använda en blankett för att göra en anmälan om ett tillbud.

    Ladda ner

Har du frågor eller behöver hjälp?

Hör gärna av dig till Elektrikernas medlemsservice Kontakten om du behöver hjälp. Vi finns här för att hjälpa dig!

Telefon: 0771-10 14 00​
E-post: kontakten@sef.se

AFA Försäkrings IA-system

Företag kan ansluta sig till AFA Försäkrings IA-system helt kostnadsfritt. IA-systemet är ett system för rapportering av avvikelser i aarbetsmiljön, som har tagits fram av AFA Försäkring tillsammans med Svenskt Näringsliv, LO, PTK och branscherna.

IA-systemet är främst utvecklat för att hantera avvikelser inom arbetsmiljö men det kan även användas inom områdena kvalité, miljö, egendom, säkerhet samt för att fånga upp förbättringsförslag.

  • ELIA används för installationsföretag.
  • ENIA används för energi-företag.

Senast uppdaterat: 12 november 2024

Relaterade ämnen

  • SkyddsombudSom skyddsombud har du fått dina arbetskamraters förtroende att föra deras talan i olika arbetsmiljöfrågor. Uppdraget som skyddsombud är ett livsviktigt uppdrag och som skyddsombud har du en av de absolut viktigaste rollerna i Elektrikerna.
  • Broschyrer och material om arbetsmiljöHär hittar du en samling av broschyrer och annat material som på olika sätt rör arbetsmiljö och arbetsmiljöarbete. Materialet på sidan är indelat efter olika arbetsmiljöområden.
  • ElsäkerhetAtt skapa elsäkerhet på jobbet är en livsviktig arbetsmiljöfråga. Genom att arbeta förebyggande med elsäkerhet kan du göra din och dina kollegors arbetsmiljö mer säker.