Har du koll på vad som ska ingå i din företagshälsovård?

Hjälp oss ta reda på hur det ligger till med kunskapen om företagshälsovård, som de flesta av våra medlemmar har rätt till enligt kollektivavtalen. Genom att svara på enkäten hjälper du oss hjälpa våra medlemmar!

Publicerad:

Hur har du det? Vi vill göra en liten undersökning på hur det fungerar i praktiken för att kunna hjälpa till så alla får tillgång till företagshälsovård. Svara gärna på frågorna, det tar ca 1-2 minuter och det är helt anonymt och går inte att spåra. Vi har lagt länken till enkäten på Mina sidor så att bara du som medlem kan delta.

Till Mina sidor


Företagshälsovårdens främsta uppgift är att ta bort eller minska risker i arbetsmiljön. Enligt Arbetsmiljölagen (kapitel 3, § 2c) ska arbetsgivaren se till att det finns företagshälsovård att tillgå för de anställda beroende på hur arbetsförhållandena ser ut och vad som krävs på den enskilda arbetsplatsen. Vi har däremot sett till så att företagshälsovård ska ingå i de flesta av Elektrikernas kollektivavtal. I avtalet regleras vad och vilka undersökningar som ska ingå.

Följande av Elektrikernas kollektivavtal har företagshälsovård reglerat:

  • Installationsavtalet
  • Kraftverksavtalet
  • Thyssenavtalet
  • Sector Alarmavtalet
  • Larm- och Säkerhetsteknikavtalet
  • Larm- och Säkerhetsavtalet
  • Elektroskandiaavtalet


Du kan läsa vad som ingår i företagshälsovården i just ditt kollektivavtal här: www.sef.se/kollektivavtal.

Om du vill att vi ska hjälpa dig att få företagshälsovård, hör av dig till vår medlemsservice Kontakten på 0771-10 14 00 eller maila kontakten@sef.se.

 

Uppdaterad: