Säkerhetskultur
Säkerhetskultur är de gemensamma attityder, värderingar och uppfattningar som chefer och anställda har om förhållandet till säkerhet och arbetsmiljö. En god säkerhetskultur skapas i en miljö som präglas av att alla tar ansvar för både sin egen och andras säkerhet.
Ett uttryck för en fungerande säkerhetskultur är att:
- Arbetsmiljö och säkerhet prioriteras före ekonomiskt utfall.
- Ett säkerhetstänk ska genomsyra hela företaget, från chefer till alla arbetstagare.
- Personalen gör det som förväntas, det vill säga, att man följer regler och inte tar genvägar i arbetet, även när ingen ser på.
- Den som rapporterar olycksfall eller tillbud bemöts positivt. Hög tillbudsrapportering visar på en hög säkerhetsmedvetenhet.
- Man tar lärdom av inträffade tillbud och olycksfall och inkluderar erfarenheten i det systematiska arbetsmiljöarbetet.
Arbetsmiljöverkets syn på säkerhetskultur
Här kan du läsa mer om säkerhetskultur och hitta verktyg som kan ge stöd i arbetet med säkerhetskultur.